Líneas de Investigación actuales
  • Taxonomía, distribución, genética, de insectos que trasmiten  enfermedades como : Oncocercosis, Leishamania, Chagas, Malaria, Dengue, Chicungunta,  y otras.

TRANGELI

• Taxonomía, distribución, genética de los parásitos  que son trasmitidos por los insectos vectores.
  • Factores de riesgo sociales, ecológicos y biológicos que determinan la trasmisión de la enfermedad a los humanos.
  • Desarrollo de modelos que permiten explicar  la distribución y aparecimiento de las enfermedades trasmitías por insectos.
  • Desarrollo de propuestas de control que sean amigables con el ambientes y que permitan a la vez el desarrollo comunitario.
  • Desarrollar e implementar  propuestas innovadoras que incluyan los principios de ECOSALUD.

final

• Desarrollo  e implementación de estrategias y mecanismos para capacitar tanto a los responsables del control de las enfermedades como de las comunidades que las padecen.
  • Estudios de entomopatógenos, insectos beneficiosos   y otros entes biológicos que puedan ser útiles para el control de  trasmisión de la enfermedad o para bienestar humano.
Líneas Orientadoras
  • Enfermedades transmisibles infecciosas.
  • Entomología aplicada: meliponicultura, Apicultura, Control Biológico
  • Parásitos Trypanosoma Onchocerca.
  • Control de vectores  como: Aedes, Triatoma, Simulium
  • Morfometría y biología molecular como herramientas para estudios poblaciones de vectores y parásitos.
  • Etnobiologia: manejo tradicional de Meliponinos
Proyectos de investigación obteniendo por competencia internacional

grupo

• INTERNATIONAL RESEARCH GRANTS OBTAINED (By competition) granted to Monroy Carlota.
  • 1979-1981 Japanese International Cooperation Agency. (JICA)  Research on Onchocerciasis Control in Guatemala, Simulidae biology and Taxonomy research.
  • 1989-1990   Karolinska Institute Research Training Unit (KIRT) fellowship for research in Serology of Chagas disease. SAREC-KIRT support.
  • 1993-1998   Japanese International Cooperation Agency (JICA) Research on Chagasdisease control in Guatemala, Reduviidae, Triatominae Biology and ecology.  Coordinator  of the entomology research. Principal partner in Entomology.
  • 1998 -2001  TDR – WHO research grants for several projects, as: Triatoma dimidiata  morphometry, RAPDS and ecology of Reduviidae, research orientated to control of Triatominae. Principal   researcher.
  • 2000 -2009   Central America Network on research for Tropical diseases:   NETropica, research grants for control oriented efforts in Chagas disease control. Principal researcher.  Cooperation with Honduras , Nicaragua, Costa Rica and Panamá. SIDA/SAREC fundings
  • 2004-2007  Principal researcher Dr Carlota Monroy, International development research center of Canada IDRC. Chagas. Control. Ecosystem approach for the control of Triatoma dimidiata. Principal Researcher.
  • 2007-2010     Principal researcher , Second Phase of the IDRC research grant : Long term control of  Triatoma dimidiata in Guatemala.  International Development Center of Canada
  •        2009-2012  Coo-researcher,  National Institute of Health NIH Coordinator of the Project: Patricia Dorn  Loyola University New Orleans. Genetic, morphological and  biological differentiation of the complex of Triatoma dimidiata in Central América.
  •         2011-2014. Principal researcher and general coordinator ( Dra Carlota Monroy ) of the three countries project ( Guatemala, Honduras, El Salvador). International development research center of Canada IDRC.  Scaling up Ecohealth interventions for Chagas disease prevention in Central America. Principal researcher.
  •         2012-2017 Coo-researcher , National Science Foundation, USA, project that includes PhD students form Central América involver in the research.  Title: Modeling of Chagas disease transmition  using genetic, spatial and biological information in different parts of Guatemala and El Salvador.